Skip to main content

Apa itu Qarin?




Tahukah apakah itu Qarin yang sentiasa ada bersama kita ?




Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping manusia. Boleh dikatakan ia sebagai "kembar" manusia. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada qarinnya sendiri. Rasulullah s.a.w. sendiri tidak terkecuali. Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir.


Pada umumnya qarin yang kafir ini kerjanya mendorong dampingannya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat nak baca al-Quran dan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan.



Untuk mengimbangi usaha qarin ini Allah utuskan malaikat. Ia akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan mengikut pengaruh mana yang lebih kuat. Walau bagaimanapun orang-orang Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh qarinnya lemah tidak berdaya. 



Caranya dengan membaca "Bismillah" sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir, membaca al-Quran dan taat melaksanakan perintah Allah.



Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas'ud r.a. maksudnya: "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja." 
(Riwayat Ahmad dan Muslim)



Aisyah r.ha. menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: "Aku merasa cemburu." tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya: "Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?" Aku berkata: "Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah." Sabda Baginda: "Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?" Aku bertanya: "Apakah aku ada syaitan?" Sabda Baginda: "Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin." Aku bertanya lagi: "Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam."
(Riwayat Muslim)



Di dalam hadis lain daripada Ibnu Umar r.a., sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s. dengan dua perkara, iaitu pertama syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. Kedua, para isteriku membantu akan daku tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan." 
(Riwayat Baihaqi)



Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi oran beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang megikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, "Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu." Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: "Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum."



Qarin akan berpisah dengan "kembar"nya hanya apabila manusia meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. Tetapi qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan manusia.



#Cuba Bayangkan sejenak tentang Kembar kita ini, terutamanya apabila kita terasa ingin melakukan perbuatan Dosa dan Kejahatan.
Sudah Pasti dia Gembira jika kita Tewas dengan Kejahatan dan Sedih jika kita berjaya Menangkis.



*Ingatlah ini dan berfikir tentang Apa yang akan kita lakukan.



JANGAN SEKALI KALI TEWAS DENGAN NYA DAN KEMBALI SETERUSNYA MENUJU DI DALAM JALAN ISLAM YANG SEBENAR !



والله اعلم

Comments

Popular posts from this blog

UiTM Intersession Semester

a month flies. cepat sangat masa berlalu. aku ambil intersesi. apa itu intersesi? intersesi adalah short sem yang dilakukan semasa cuti sem di mana pelajar-pelajar yang lain tengah syok bercuti. cuti sem kali ni adalah 2 bulan. so kami-kami yang memilih untuk mengambil intersesi ni terpaksa lah korbankan cuti. Intersesi bagi pihak aku adalah bring forward the coming subject of next sem to this semester. maknanya, next sem, it should be 6 subjects tapi 1 subject had been taken to this interssesion and next sem akan ada 5 subjek je. yeay! macam biasa, bisnes diutamakan. it cost amount of cash to settle the fees untuk subjek and kolej. total up, RM300.00. tak berbaloi kan? yuran untuk satu sem je pun costs RM400+ in UiTM, tapi untuk intersesi yang sebulan dan satu subjek sahaja, 300.aiyakk! takpela. nak belajar. 
life is good in Lendu. kampus sumpah kosong! aku ambil kesempatan untuk jogging sendiri setiap hari. dapat tengok sendiri sunset dari atas bukit, dalam kampus. jalan sorang-sor…

Ujibakat Pengacaraan dan Wartawan Penyiaran

Assalammualaikum
Jam 10.30 malam. Aku terima mesej bbm daripada seorang teman yang mengatakan ada audition pencarian bakat baru untuk pengacara dan wartawan penyiaran RTM. Tak kisah lah stesyen TV mana pun. Aku memang minat bidang ni sejak kecil! Malangnya sudah terlalu lewat. Audition adalah esok jam 2 petang. Tapi, bila difikir-fikirkan balik, ini sebenarnya peluang. Dapat, tak dapat belakang cerita. Yang penting cuba!
Pujuk punya pujuk. Alhamdulillah ayah akhirnya setuju juga nak bawa aku untuk audition esok. Ayah pun tahu ini memang minat aku. Ayah kata, tak payah fikir kalau dapat or tak dapat, yang penting cari pengalaman untuk bertatih pergi lagi jauh. 
Semalaman lah aku tak tidur. Menyediakan segala macam resume, sijil dan persediaan untuk audition.
Ke hulu ke hilir aku mencari bantuan. Al maklumlah takde basic knowledge in Masscomm studies. Mujurlah ada kawan-kawan yg banyak bantu and beri support. Thank youuuuuuuuuuuuuuu very much! and not forgotten, special thanks to Hanif…

DiPAC Annual General Meeting

#KHAS UNTUK MT DIPAC 
Setahun setengah dah berlalu. Setahun setengah juga telah kami berhempas pulas menjadi 'pelajar luar biasa' di UiTM Melaka. Apa itu 'pelajar luar biasa'? Kami punya kuasa. Bukan kuasa ahli sihir, tapi kuasa dalam konteks menjadi pemimpin kepada pelajar-pelajar yang lain dalam Kelab DiPAC. Selama setahun setengah ini lah macam-macam yang kami lalui. Tak tipu lah kalau takde gaduh-gaduh, takde yang tersinggung perasaan. Tapi, semua tu, kami telan pahitnya sama-sama. Dengan adanya kami yang berpimpin tangan, berganding bahu. Semua tu takkan berlaku. Kami ibarat keluarga. Musyawarrah adalah jalan kami dan sampailah kami berada di posisi ini.
Fiesta Unity DiPAC
Walaupun kami nampak seronok pegang jawatan di mata pelajar-pelajar biasa. Tapi, terlalu banyak pengorbanan yang dah kami pertaruhkan. Sehari dapat tidur 2-3 jam je. Lagi-lagi kalau event tu berderet 2-3 hari. First and foremost, V nak ucap terima kasih sangat sangat sangat yang tak terhingga seb…