Skip to main content

its camping man. ouhh !


hello baby, its camping mann ! okay, believe or not, you must believe it! macam tak percaya kan aku pergi camping. i always used to merengek-rengek when i was schooling to join school camping. it sounds interesting, pacak khemah, pacak khemah! but my ayah always used to refused to allow me to join those campings. why? ayah kata, leceh, tak boleh lasak2, nanti luka, penat. so, it end up with, tengokkkk je la orang pergi camping. kesian kan? so in conclusion, i never be far away from my dear dad. hehe. ayah yang tak boleh berenggang dengan v tu atually. okay, back to the point. on one night, i picked up the phone by kak bill, ''vee nak pergi camping tak?'' i was..... what? what camping? and my heart skipped a bit. truly! she said, they need ad-hoc for the camp. its camp Kembara Waja i guess for the Majlis Tertinggi DiPAC (maaf kalau salah). hehe. okay done. the camp is on saturday till sunday. but now, its friday, takde siapa pun yang bagi tahu the detail about the camp. i started to bbm pert, he said, bawa kasut sukan and seluar sukan ada aktiviti alsak nanti. okay, as i wanted to, aku just nak bawa ikut keperluan. taknak jadi macam Kem MPP masa kt JB dulu. beria-ia bawa baju and kassut macam2. last2 menyusahkan aku and buat kena geak je. so, i just brought a pair of sneakers and a track bottom. sehelai je okayy because i bet the 'aktiviti lasak' is like a jogging and bersenam lah kan.

okay, untuk DPA part 3 yang ikut just me, ghalik and abe. i ride the bus dengan sayu dan sepinya. of course lah abe duduk dgn ghalik kan dlm bas. takkan aku nak duduk atas riba ghalik. sogan den! so, duduk lah sebelah shafiq. dapat pau sikit asam yang org kata taik hidung cina tu. welk! tapi sedap. we stopped by at kedai2 yang panjang untuk breafast. for sure aku duduk dgn ghalik and abe. segan lah nk duduk dgn senior. then terlintasnya seekor kucing, muka dia macam cina! sebab mata dia sepet. aku cakap kt ghalik, ''eh, kucing tu mcm cina!'' dengan semangatnya. ghalik kata aku kejam. apa dohhh? =.=' okay, seturunnya aku dari tangga bas bila setibanya kami di situ, ouhhhh mannnnn ! no coverage ! at all ! okay bawa bersabar, bawa bersabar. semasuk nya aky kt tempat tu, mmg nak pengsan sikit. its not what i imagined of. takpe, learning is pratice. practice makes perfect kankankan. -.-'

ouh mann, yang jaga semua pakai baju askar. tak macam kt plkn pulak aku kan. tak boleh jadi ni, aku kena bajet2 kuat. mana boleh nangis. kang kena bumping pulak aku. -.-'' sumpah time tu, nak ibuuuuuuuuuuuuuuu    :( .okay, programme start. masuk masjid, masuk masjid. the programme is begun in the masjid. nak solat zohor. okay, ambil telekung, nak sembahnyang. tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. i just noticed that, kainnya tak bawak ! ni semua gara2 nak save space beg ni. akhirnya aku pergi sembahyang pakai kain pelikat milik kem tu. next, ceramah punya ceramah. it was fun. dia ajar, pergi mana2 susun selipar, bagi salam. ouhhhhh hoho. ice breaking started. that time i was really shocked when i find out, the name, 'vianna nasir' dah dikomersialkan. facebook pressure. they never know my full name, nurul vianna nasir. pupus sudah nurul itu. masa tu, kteorg kena duduk berhadapan, macam lutut bertemu lutut. kena tanya nama penuh dia, nama penuh mak dia, nama penuh bapa dia, adik beradik ada berapa and anak ke berapa. the orang will blow the whistle and turn turn turn and turn ke org lain. so, mcm agk kelam kabut sikit lah. i noticed the name when aizat adnan's turn, he did not asked what my full name is. dengan confidentnya, dia tulis vianna nasir. and aku pun dengan lajunya tulis nama dia, aizat adnan. tapi tak silap nama dia. amirul aizat kot. facebook kann. hehe. so, people rather know me with vianna nasir rather than nurul vianna. :) cool !


 

sesungguhnya ku akui, kem ni memang banyak praktikal then thoery. cool lah kann. takdelah mengantuk tersengguk-ssengguk aku kt dlm masjid tu kang. aku ni, kalau tidur, dah macam kambing kena tembak. haha. okay, one secret, aku 3 kali kena marah/kena tegur sebab main handphone sepanjang aktiviti kem tu. ni semua gara-gara i cant berenggang from my phone. everything need to be updated to someone. hehe. and lastly, shafiq said, ''veeeeee jangan main lagi fon tu, jangan cabar dia.'' okay, time tu, aku sumpah malu. lalu dengan lajunya ku simpan fon ku ketat2 dalam beg. haha. malu kan... orang tu kata, now kteorg kena tukar seluar and tukar kasut. dia kata nk jogging tepi kubur. aku ni, dengar kubur je, dah kecut! tapi ku gagahkan jua kaki ku ini. ku psiko kan diri, eleh orang tu tipi je. ni mesti trick. masa tu, aku pakai sneaker merah yang paling aku sayang, and baju hitam yang baru beli okayyyy. lalu, berjogginglah aku dengan bahagianya tepi jalan tu. eh, tiba2 nampak kubur. serious kubur. tak tipu punya. kubur betul! okay, takpe, ramai kan ni. vee kuat ! orang tu cakap, sampaimkubur kena baca Alfatehah and cakap Assalammualaikum Ya ahli kubur. tu lah yang ibu ajar. orang tu cerita, kt kubur tu, ada 3beranak baru je dikuburkan sebab kena bunuh. is it? okay, maybe true. lagi bergoyang lah lutut aku ni nak berjalan. haha. tiba2 sampai kt sat tmpt. it looks like kem plkn. ada lumpur, terowong, titi kecik, tali yang macam tarzan tu tmpt yang panjat2 tu. sorry i cant describe. tp mmg utk kem plkn lah. ouhhhhhhh jgn lah ckp aku kena buat semua ni! lumpur ni kottt. aku bukan memilih or cerewet. it just that. mampukah aku mengahrungi semua ini dengan ketinggian sekadar 148cm? yeah thats the point! the guy always the first. dorg start dulu. next my turn, masa kt bawah kawad (betul tak nama dia, yg kena merangkak-rangkak dalam lumpur tu) hehe. punya lah berat nak merangkak. memang tak layak lah aku nak jadi lipas kan. kalau angkat kepala kena dawai. dah sampai hujung, tak boleh bangun. orang yang tolong naikkan ! -.-'' next jalan titi, and terowong. lepastu, setibanya kt tempat tarzan yang bawah dia ada kolam and air pun busuk, aku pun try nasib lah. ya allah. aku pendek tahu takkkk ! can i just stand kat tepi and dikecualikan from buat ayunan tu? puhhlllleeeaaassseee. orang tu cakap, takpe, awak rendah, awak pegang tali dia kt sini, (sambil tunjuk tali yang bawah sekali) ehhhh orang ni mcm hina aku je. aku pun cakap, ''ehh takpe. saya nk pegang tali sini.'' degil kan? ayuni lah aku ke seberang sanaaaa..... gedebuk, jatuh aku kt dlm kolam busuk tu. terkapai-kapai lah aku nak naik baik. they laughed, aku nak nangis. tapi, nak cover punya pasal aku pun gelak sekali. i keep saying, aku tak boleh buat kat orang tu. orang tu cakap, ''kenapa awak jatuh? sebab awak tak confident, tak yakin. cuba yakin kt diri sendiri'' orang kt kiri kanan aku dah cakap, ''vee boleh, vee boleh buat. yakin v yakin! baca bismillah'' entah kenapa kan, kata2 dorg betul membakar semangat aku. sumpah. dengan lafaz bismillah, tiba2 aku terhayun ke seberang sana. dengan jayanya. yeayyyy. wah! berjaya! i did it! tak sangka derr gua boleh buat. :pp lastly titi yang sangat tinggi tu. astaghfirullah. aku gayat kt tinggi tahu tak? takpe v, takpe. yakin! aku pun naik. kt bwah tu, aku dah dengar suara danish bising2, ''ehh, v nampak tinggi lah vee.''


time malam, dorang kata, adda kena jalan sorang2 kat dalam hutan tepi kubur. ish tipu ni. ni semua gimik. eleh, v tahu ni semua gimik. so, i just ignore those fear feelings. tapiiiiiii, tiba2 ada briefing. they asked us to focus more on the briefing u might be lost in the hutan. ouhhhhh apakah semua ini! ya allah ya tuhanku, ku tak berdaya. tapi nak buat mcm mana. takkan nak menyorok dalam beg baju aku tu? takpe v takpe. YAKIN! its my turn, kteorg kena kenalkan diri and minta kawan2 doakan utk selamat pergi and balik drpd journey tu. kemudian berlalu lah aku pergi berjalan terkedek-kedek menyususri jalan yang gelap, sorang2 mengahmpiri setiap checkpoint. dalam hati aku, ''ya allah, asal lah aku kena buat benda ni semua?'' torchlight tak boleh bawa, handphone pun tak boleh bawa. ayat kursi dan ''robbi yasir wala tu assir'' tu lah ayat2 yang tak lekang dari lidah aku sepanjang perjalanan. setibanya di kubur. nasib baik ada orang jaga, checkpoint. dia kata, ''okay, sekarang awak pergi menghadap kubur,sedekahkan alfateha'' entah kenapa, aku rasa tenang sangat. tak takut langsung. aku rasa tenang tapi sayu bila mengadap kubur2 tu. aku rasa jenazah2 tu pun tengah mendoakan aku. :) aku rasa lebih berani. i walked along the road menghampiri hutan that i need to redah. there was no light nor moonlight. the rope tied from one three to another is our guidance we need to hold on the rope along the road. memang tak nampak langsung sumpah. i know, behind me is ghalik. i whispered, ''kau jalan lambat2 sikit, jalan dengan aku.'' haha. sampai kt dlm hutan. okay, suddenly, aku hentikan langkahku. what the.......... tali kat belah kanan tangan aku. of course la along the road, aku dok jalan pandang kanan je kann.i just noticed that, ada macam satu lembaga sangat besar, warna hitam, jaga along the tali. aku pun stopped lah. tiba2 aku dengar budak2 yang jaga checkpoint tu dah jerit2, ''haa asal berhenti, takut lah tuhhhh.'' aku ni pantang dicabar. aku rasa mcm budak2 tu mempersendakan aku. aku jalan je. aku psikologi diri aku, aku cakap, it just a game girl. ala, they wont leave you alone in this hutan. mesti lah ada org jaga. tadi tu org yang jaga. actually, at once, aku nampak ada dua kubur kecil kt dlm hutan tu, sebelum aku mulakan langkah, ada something yang macam hembus nafas kt hidung and mulut aku. perlahan je bunyi dia. aku taknak menjerit. aku tak nak menangis. sebab aku tahu, dia lagi suka kalau kta lemah. so, kita kena kuat. aku pun jalan. tergolek2 aku kt dlm hutan tu. tiba2 aku dengar suara org bercakap-cakap. aku pun dengan sepelaung suara aku jerit, 'SEMUTTTTTTTT' which is our password whenever we bump into someone. tiba2 suara ramai menajwab 'HIJAUUUUUUU' hahahahaah ramai pulak yang jawab. aku gelak sikit time tu. aku pun, apa lagi, jalan laju2 lah pergi kat diaorg. tiba2, ehhh ghalik pun belakang aku. alhamdulillah. sampai kt checkpoint terakhir. orang tu tanya, ''ni memang kena jalan 4org ke ni?'' aku dengan semangatnya jawab, ''yes, ye, ha'ahh dia suruh jalan 4org.'' jahat kan aku? kteorg pun berjalan dengan jayanya keluar dari hutan tu.  we did it. yeahhh. tapi ghalik kena denda ketuk ketampi 5 kali sebab bergurau dalam hutan. dia jerit, ''GHALIKKKKK HENSEMMMMMM''


malam tu, terus tidur lah. no tilam, no katil. tidur atas karpet. :) sumpah sejuk gila. aku tak bawa selimut. nasib baik bawa pashmina. and nasib baik kaki aku tak berapa panjang. time ni aku mula bersyukur dengan ketinggian aku. haha. in the dawn, we were awake. subuh subuh subuh. macam2 lah aktiviti kena buat, bersenam, makan, ceramah. tapi, ghalik and abe kena denda sebab pergi tandas tak bagitahu. -.-' so, dendanya, kteorg kena buat kahwin2. abe pengantin lelaki, ka bill pengantin perempuan dan ghalik wakil lelaki. kteorg kena cari bahan2 utk perkahwinan tu. tema, perkahwinan rimba. kena cari sekitar kampung. memang macam2 lah kitaorg kutip, pelepah pisang, tempurung kelapa, daun2 kering. alahai. haha. comel kannn. kteorg dibawa kt sebuah rumah atas bukit. rumah tu tak lah besar sangat. tapi ada sebiji rumah je, dusun besar. tp macam tak terurus. rupa-rupanya rumah tu berpenghuni. ada seorang nenek tinggal kat situ. ornag tu cakap, setiap pagi raya, nenek tu akan duduk sorang2 depan rumah dia menangis tunggu kepulangan anak dia. tapi, takde siapa pun yang balik. sedih kan. nenek tu umur dia, around 80+ kott. dia kata, dia pergi hospital sorang2. ya allah, tergamaknya anak2 dia buat kat seorang ibu yang menjaga 10 org anak. kteorg sempat salam dengan nenek tu. alhamdulillah. nenek tu tabah. jadikan aku setabahnya ya allah. hindari aku daripada menjadi sekejam anak2 nya ya allah. aku agak jakun masuk kampung tu. jumpa macam2 pokok. aktiviti tambahan yang aku buat, kutip rumput, menyorok belakang orang, then masukkan kt dlm telinga dorang. especially danish. entahlah aku suka tengok dorang menggelupur. hahahahaa. MAAF ! then kterg balik ke kem. kteorg kena buat persembahan. cabut undu untuk pilih jenis persembahan. kteorg dapat tarian sumazau. ada tarian orang asli, zapin, dikir barat and  apa ntah lagi. it was fun. payah nak ajar ghalik tarian sumazau tu. dah macam burung hantu dah dia menari. hahaahhha. sangat seronok. kteprg dapat 3place kott. hehe. tak sia2. last activity, balikkk. yeayyyyyyyyyy..... dalam bus sumpah tersengguk-sengguk and sempat pergi PD japp melawat PMDS punya kem. best wo tempat dorang.


last but not least, aku sangat enjoy dengan kem ni even serik. apa yang aku belajar untuk kem kepimpinan ni, paling tebal dalam diri aku yang sangat meberi kesan is, keyakinan. so, apa2 yang kita buat2 no matter what, kita kena yakin dengan diri kita. nothing is impossibe. di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. tak payah takut dengan hantu. sebab selama ni pun, dia sentiasa ada di sebelah kita. takut dengan allah. 

gabung dengan OMAC. :D

NAK KEM LAGI PLEASE :)















Comments

Popular posts from this blog

UiTM Intersession Semester

a month flies. cepat sangat masa berlalu. aku ambil intersesi. apa itu intersesi? intersesi adalah short sem yang dilakukan semasa cuti sem di mana pelajar-pelajar yang lain tengah syok bercuti. cuti sem kali ni adalah 2 bulan. so kami-kami yang memilih untuk mengambil intersesi ni terpaksa lah korbankan cuti. Intersesi bagi pihak aku adalah bring forward the coming subject of next sem to this semester. maknanya, next sem, it should be 6 subjects tapi 1 subject had been taken to this interssesion and next sem akan ada 5 subjek je. yeay! macam biasa, bisnes diutamakan. it cost amount of cash to settle the fees untuk subjek and kolej. total up, RM300.00. tak berbaloi kan? yuran untuk satu sem je pun costs RM400+ in UiTM, tapi untuk intersesi yang sebulan dan satu subjek sahaja, 300.aiyakk! takpela. nak belajar.  life is good in Lendu. kampus sumpah kosong! aku ambil kesempatan untuk jogging sendiri setiap hari. dapat tengok sendiri sunset dari atas bukit, dalam kampus. jalan sorang-

Paranormal of Menora in UiTM Lendu

Assalammualaikum Hi. First of all, to make things clear I am no longer an eligible student of UiTM Lendu but I was living in the so called spooky campus for about 3 years. I heard UiTM Lendu has been attacked by the paranormal thingy after Citrawarna for these couple days. Sampai kena kosongkan kolej and kolej lelaki pun was attacked by the histeria semua. Betul eh? Hmm. We can just pray the best for UiTM Lendu. To juniors, 'they' love something in dirt. Keep close to god. Istighfar. To girls, for those who are in menstruation period, 'keep clean' and to boys also, 'Jangan macam-macam'.  Okay, I found a photo from twitter saying there was a ghost image of 'Ulik Mayang' behind a girl. I pernah dengar about this ulik mayang thingy. I can clearly see the image though from this image. Tapi tak tahu lah kalau orang lain. Or maybe it is just a tree. But to make things clear, It is not actually an Ulik Mayang but It is Menora. Menora came from Siam. T

cool items to let go, with cool price.

if interested, feel free to give comment here and  drop your phone number in my facebook inbox,  http://www.facebook.com/vianna.nasir it is just some simple stuffs which is fully belong to me to let go with the lowest price due to perut buncit, almari penuh and other reasons ! more items will be 'uploaded' soon :) SOLD !!! TYPE : paras bawah punggung DESIGN : leopard print SIZE : free size COLOUR : brown PRICE : RM15 CONDITION : 10/10 TYPE : round neck t-shirt paras bawah punggung lengan panjang DESIGN : plain soft design  SIZE : M COLOUR : pink PRICE : RM10 CONDITION : 9/10 TYPE : v-neck t-shirt paras punggung lengan panjang DESIGN : plain soft design SIZE : S COLOUR : red (half inner in black) PRICE : RM15 CONDITION : 10/10 TYPE : loose cotton shirt  DESIGN : colourful stripes SIZE : free size COLOUR : red+white+blue+yellow PRICE : RM20 CONDITION : 7/10 TYPE : cotton long skirt DESIGN : english soft flowers SIZE : free size COLOUR : white+green+pink PRICE : RM20 CON